Sayfalar

16 Şubat 2013 Cumartesi

Reported Speech: Questions

Soru cümlelerini aktarırken yapıyı düz cümledeki gibi kuruyoruz.

ÖNCELİKLE WH- soru tiplerine bakalım

Burada dikkat etmemiz gereken nokta YARDIMCI FİİLLER

Mike: "What do you want"

Bu bir soru olduğu için reported speech'e

Mike asked me ...

diye başlamayı unutmuyoruz!

Mike asked me what I wanted

gördüğünüz gibi yardımcı fiil olan "do" yu kullanmadım ve ana fiili de

-soru kalıbı geniş zaman olduğu için- Geçmiş Zamanda kullandım. (wanted)

Bir kaç örnek daha yapalım:

EX:

Dan : "What do you do on Sundays?"

Dan asked me what I did on Sundays

Burada da ilk "do" geniş zamanın yardımcı fiili olan "do"

İkinci "do" ise ana fiilim.

Bu nedenle ilk "do" yu attım

İkinci "do" yu geçmiş zamanı yani V2 yaptım (did)

EX:

Sam: "What time did you come home?"

Sam asked me what time I had come home.

Yine yardımci fiil olan "did" i attım ve

Ana fiil olan "come" ı Past Perfect yaptım (had come)

Şimdi de YARDIMCI FİİLİ olmayan sorulara bakalım:

Sally: "What is your teacher's name?"

Sally asked me what my teacher's name was.

Burada "is" yarımcı fiil değil ana fiildir bu nedenle "was" olarak bir derece geçmiş yapıldı ve

ÖZNEDEN SONRA

EX:

Robert: "What are you doing?"

Robert asked me what I was doing.

Burada da "are" present continuous tense'in bir parçası olduğu için aktarım cümlesinden ÇIKARMIYORUZ

ve

Özneden sonra PAST CONTINUOUS olarak yazıyoruz. (was doing)

EX:

Helen: "What have you done?"

Helen asked me what I had done.



BİR DİĞER ÖNEMLİ NOKTA OLAN

YES / NO QUESTIONS 

Burda da yine soru cümlelerini düz cümleymiş gibi kuruyoruz

Ama

bu sefer araya If ya da Whether ekliyoruz

EX:

William: "Do you need help?

William asked me if I needed help.

Gördüğünüz gibi yine yardımcı fiil olan "do" yu attım ve ana fiil olan "need" i bir derece past yaptım (needed)

Özneden önce de "if" ekledim

EX:

Tom: "Did you sleep well last night?"

Tom asked me if I had slept well the night before.

Yardımcı fiil olan "did" gitti, ana fiil "sleep" bir derece past oldu (had slept)

ve Özneden önce "if" geldi

EX:

Bill: "Have you finished your homework?"

Bill asked me if I had finished my homework.

Burada "have" yardımcı fiil değil, Present Perfect Tense'in gerekli bir öğresidir.

Bu neden "have" i atmıyorum ve ana fiil olan "finished" ile birleştirip bir derece past yapıyorum (had finished)

Özneden önce de yine "if" yazıyorum.

EX:

Carol: "Will you come to the party tomorrow?"

Carol asked me if I would go to the party the following day.






3 yorum: